natur

Varför det är bra att vara ute i naturen

Att odla grönsaker i naturen kan vara roligt men varför är det egentligen så bra att komma ut?

Dessa är alla fördelarna med att spendera mer tid i naturen:

Vi har alla någon gång hört att det är bra för ditt sinne, din kropp och själ att komma ut. Det här är väl och bra men ibland kommer livet i vägen och det går inte att gå en timmes vandring varje dag. Som ett resultat avsätter du denna fantastiska utomhusplan eftersom du bara är för upptagen. Vi har i stort sett alla varit där.

Men att spendera tid i naturen är så jävla bra för ditt sinne, kropp, själ OCH planeten att det absolut är något värt att ta sig tid till. Faktum är att det finns så många sätt att vara i naturen är fördelaktigt och du behöver inte spendera timmar på att gå en galen vandring. Bara en 15-minuters promenad i parken räcker om det är den enda gången du har. Vi gillar bara de galna vandringarna för ytterligare äventyr!

Läs om varför att spendera tid i naturen är så bra för dig och det kan ändra dig om dina helgplaner. Om du behöver utrustning för naturen borde du dessutom besöka Friluftsproffset som har allt för naturen du kan tänka dig.

Att spendera tid i naturen kommer att göra dig lyckligare

Det stämmer folkens nyckeln till lycka är ganska enkel, du behöver bara spendera tid utomhus. Jag säger inte att alla dina bekymmer och bekymmer bara kommer att flyta iväg helt, men du kommer att bli lyckligare: det är bevisat!

Det spelar ingen roll vad du gör utan bara genom att spendera tid; i skogen, på en strand eller i en park gör dig gladare.

En studie i Kanada med över 10 000 deltagare testade effekterna av att spendera 30 minuter i naturen under 30 dagar. Resultaten som deltagarna rapporterade var;

  • En ökning av deras känsla av välbefinnande
  • De kände sig mer produktiva när de arbetade
  • De kände sig lyckligare
  • Deltagarna rapporterade högre energinivåer
  • De sov bättre och hade färre sömnstörningar
  • Känslorna av stress och negativitet minskade

Allt det där bara från att spendera 30 minuter utomhus varje dag. Med dagens hektiska livsstilar vet jag att för vissa verkar det som att ta 30 minuter utanför ditt schema varje dag som mycket. Kanske passar ditt schema mer om du sparar några av dessa tider till helgen och tar en promenad i några timmar? Om du tror att du inte kan vara ute en timme varje vecka så kanske det är dags att ompröva ditt schema.

Det här är din lycka i slutet av dagen och jag är övertygad om att du inte kan fylla någon annans kopp om din är tom. Att ta sig tid att ta hand om ditt eget välbefinnande är avgörande innan du kan hjälpa resten av världen.

När du är ute är det troligt att du kommer att göra något du tycker om. Oavsett om det är en promenad i skogen eller en picknick i din lokala park, kommer det att vara en aktivitet du gillar att göra. När du börjar spendera mer tid ute i naturen kanske du blir mer benägen att göra andra aktiviteter som simning, cykling eller vandring, listan fortsätter! Välj något du vet att du redan älskar eller något du alltid har velat prova, genom att göra något du tycker om blir du lyckligare som ett resultat.

Du kommer att uppskatta vår jord genom att spendera mer tid i naturen

En av fördelarna med att spendera tid utomhus är att du blir inspirerad att rädda världen. Visst kan det verka som en stor uppgift att rädda hela världen, men små förändringar gör stor skillnad (hur kaxigt det än låter är det sant).

En nyligen publicerad studie publicerad i Journal of Environmental Psychology fann att deltagare som tillbringade mer tid i naturen var mer benägna att “ägna sig åt miljömässigt hållbart beteende”. Detta är helt logiskt eftersom det är svårt att inte uppskatta denna otroliga värld genom att bara vara utanför och det räcker för att du vill göra något för att ta hand om den.

Det finns några stora problem som vår miljö står inför, som global uppvärmning och denna fruktansvärda plastkris, men som jag sa kan genom att göra vad som kan tyckas vara små förändringar i din dagliga rutin ha en stor inverkan. Genom att ändra hur du handlar, till exempel minska din plastkonsumtion med dessa tips och lämna produkter med palmolja på hyllan, kommer du att skapa positiva vågor med minimal ansträngning.

Men om du känner dig inspirerad att helt rädda hela planeten så kommer vi att vara bakom dig!

Att vara ute mer kommer att förbättra din immunitet

Ja, att spendera tid utomhus kan verkligen stärka din immunitet. Studier har visat att de som tillbringar mer tid i naturen runt skogar, parker och andra platser med mycket träd upplever en ökad immunfunktion.

Växter avger fytoncider, luftburna kemikalier som de använder för att skydda sig själva, vilket också gynnar människor.

Studier har också visat att människor som tillbringar mer tid utomhus löper mindre risk att drabbas av luftvägsallergier. Naturligtvis, om du redan har säsongsbetonade allergier är detta förmodligen inte tillrådligt, men om du inte gör det kan det skydda dig mot att utveckla allergier senare.

Du kommer att bli bättre fysiskt av att spendera tid utomhus

Att vara ute betyder att du är mer benägen att göra någon form av fysisk aktivitet. Oavsett om det är kajakpaddling genom den otroliga Verdon-ravinen på semester i Frankrike eller bara en lugn 15-minuters promenad i din lokala park, är det träning som de flesta människor kan göra och har många hälsofördelar. Från kardiovaskulär och ledstimulering till ett fullt träningspass. Välj en aktivitet som passar ditt tempo beroende på din förmåga eller utmana dig själv bit för bit och se din kondition förbättras.

Generellt sett är människor som tillbringar mer tid utomhus mer fysiskt vältränade, så släpp täcket för dina tränare och ge dig ut på banan.

Att utsättas för solljus är också bra för dig

Solen gör så mycket för den här planeten och så mycket för dig också. När solljus berör din hud startar det en process som aktiverar D-vitamin som gynnar din kropp på många sätt.

Studier har visat att D-vitamin kan hjälpa till att förebygga benskörhet och cancer samt minska risken för hjärtinfarkt.

Mängden du behöver beror dock på din hudton eftersom ljushyade personer behöver ungefär 10 minuter solljus om dagen medan mörkhyade personer kan behöva upp till 20 minuter.

Att spendera tid i naturen kommer att bidra till att göra dig mindre stressad och deprimerad

I en värld som är överväldigad av oro och distraktioner kan ta sig tid att komma ut hjälpa till att lindra en del av dessa dagliga påfrestningar.

Att komma ut i naturen har en lugnande effekt på våra sinnen även om det bara är för en liten stund varje dag. När du är ute om du går en vandring eller springer är det ännu bättre. Detta får ditt blod att flöda och hjärtat pumpar vilket sänker stressnivåerna.

Forskning utförd vid University of Essex visade att promenader i naturen sänkte depressionspoängen hos 71 % av deltagarna. Denna teknik används som en form av terapi som kallas “ekoterapi” som vinner popularitet bland den psykiska hälsan. Vissa studier har till och med funnit att att bara titta på landskapsaffischer har visat sig sänka stressnivån, även om jag starkt rekommenderar att gå ut på riktigt över en affisch!

Mer forskning som utfördes 2009 visade att människor som bodde inom en kilometer från en park eller ett skogsområde upplevde mindre ångest och depression jämfört med de som bodde längre bort.

Det visar bara att du inte behöver spendera timmar på att vandra i vildmarken; Att bara leva i naturen och göra det till en prioritet att vistas utomhus räcker för att ha en positiv effekt på ditt välbefinnande.

Att vara i naturen kan vara en andlig övning

En lång promenad i naturen kan ha en mycket terapeutisk effekt samtidigt som den hjälper dig att känna dig närvarande i nuet. Plus, att vara i naturen producerar hjärnvågor som liknar de du upplever när du mediterar.

Under lång tid har människor trott att naturen har kunnat lära ut värdefulla lektioner och avslöja metaforer för att hjälpa oss att få kontakt med vår andlighet. De växlande årstiderna har ofta liknats vid att spegla livets toppar och dalar. Samt forsande floder som är en påminnelse om att “gå med strömmen”.

Forskning utförd vid University of Edinburgh studerade frivilliga med en EEG-maskin (som mäter hjärnvågor). De jämförde resultatet av tre grupper som gick en mil genom antingen; ett shoppingdistrikt, grönområden och en storstad. Deras analys visade lägre nivåer av engagemang och upphetsning när deltagarna gick genom grönområdena, sedan högre engagemang när de flyttade ut ur det.

När volontärerna var i den gröna zonen var de uppmärksamma men det kallades lätt uppmärksamhet. Denna ansträngningsfria uppmärksamhet låter dig reflektera och fräscha upp hjärnan från den hypervaksamhet och upphetsning som krävs i vårt vanliga dagliga liv på kontor och stadsgator.

Ju mer tid du spenderar ute desto bättre kommer du att sova

Att spendera tid i naturen innebär att du kommer att utsättas för naturligt ljus som hjälper våra kroppar att reglera våra sömnmönster. När natten drar på kommer våra hjärnor att frigöra rätt nivåer av melatonin som hjälper dig att få en god natts sömn.

Att spendera tid i naturen förbättrar ditt minne

Om du är som J och ibland går in i ett rum och glömmer varför du gick in, är det här för dig. Bara en och annan promenad i naturen kan hjälpa till att förbättra ditt minne, upp till hela 20 % enligt University of Michigan.

About the author

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *